Emotional education in the mediators students training
Abstract
Considering the results of a diagnosis made to identify differents aspects of the school coexistence in a preparatory school of Ecatepec, municipality of State of Mexico, it was recognized the need to implement a pacific conflyct resolution mechanisms, so a training for peer mediators was carried. Trough depth interviews, the mediators voice was recupered about how the training contributed to the managment of conflics and how their participation in the paceful resolution of conflicts generated some changes in their school and family enviroment. Among the results of the research, are the importance of family and school history of students to be interested in participaning, as mediators highlights; likewise, there were diferents levels of development in the socioemotional skills related to conflict managment were identified, along whit a search to Project them towars different areas of ther lifes.
References
Ayala, D. (2017). “Desarrollar habilidades socioemocionales en la escuela ¿Con qué recursos?”. Instituto de estudios educativos y sindicales de América. Vol. (núm.) pp. Recuperado del blog: https://ieesamx.wordpress.com/2017/04/20/desarrollar-habilidades-socioemocionales-en-la-escuela-con-que-recursos/
Bizquerra, R. (2003). “Educación emocional y competencias básicas para la vida”. Revista de investigación educativa. Vol. 21 pp. 7-43. Recuperado de: http://revistas.um.es/rie/article/view/99071/94661
Bizquerra, R. y Pérez, N (2014). “Las competencias emocionales”. Educación XXI. Vol. 10 pp. 61-82. Recuperado de: http://www.ub.edu/grop/wp-content/uploads/2014/03/Las-competencias-emocionales.pdf
Brudevold-Iversen, T., Peterson E. R y Cartwright C. (2013). “Secondary school students’ understanding of the socio-emotional nature of the New Zealand key competencies”. Teachers and Curriculum, New Zeland: Wilf Malcolm Institute of Educational Research
Cox, C. et al. (2014). Educación ciudadana en América Latina. Prioridades de los currículos escolares. IBE Working Papers on Curriculum Issues 14. Ginebra: UNESCO/IBE
Del Rey, R. y Ortega, R. (2001). “El programa de ayuda entre iguales en el contexto del proyecto Sevilla antiviolencia escolar”. Revista de educación. No. 326, pp. 297-310
Díaz, T. (2014). “El desarrollo de competencias socioemocionales y su evaluación como elementos clave en los planes de formación docente. Algunas conclusiones derivadas de la evaluación SIMCE 2011”. Revista iberoamericana de educación. No. 64 pp. 73-98
Dirección General de Educación Media Superior (DGEMS) (2014). Guía para la formulación e implementación del Plan de Convivencia Escolar en Centros de Bachillerato Tecnológico y Escuelas Preparatorias Oficiales. Toluca: DGEMS
Galtung, J. (1998). Tras la violencia 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Afrontando los efectos visibles e invisibles de la guerra y la violencia. Lisboa: Bakeas
García-Longoria, María y Reyna Vázquez. (2013). “La mediación escolar y las habilidades sociales en los estudiantes de educación secundaria. Un estudio en institutos de la región de Murcia”. Comunitania. Revista internacional de trabajo social y ciencias sociales. No. 5 pp. 113-136
Guerrero, D. (2017). “Categorización de los conflictos y las violencias escolares, como elementos en el diseño de Espacios de Paz”. Tesis de Doctorado en Educación para la paz y la convivencia escolar. Universidad Autónoma Indígena de México
Guerrero, D. y Pérez E. (2014). “Desarrollo de la Educación emocional en docentes de la E.P.O. como factor inherente en la promoción de la Cultura de paz”. Revista ISCEEM Núm. 15 pp. 77-91
Hernández, H. (2010). Manual de la sesión inicial de mediación. México: Comisión de Derechos Humanos del Estado de México
Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) (2015). Skills for progress: the power of social and emotional skills. OCDE Skills studies. Jerusalén: OECD
Peterson, E. et al. (2013). “Socio-emotional key competences: can they be measured and what do they relate to?” Teachers and Curriculum. Vol. 13 pp. 33-46
Reppeto, E., Pena M. y Lozano S. (2007). “El programa de competencias socioemocionales POCOSE”. Revista de educación. No. 9 pp. 35-41
Reppeto, E. y Pérez-González, J. (2007). “Formación en competencias socioemocionales a través de las prácticas en empresas”. Revista europea de formación profesional. No. 40 pp. 92-112
Secretaría de Educación del Gobierno del Estado de México (SEGEM) (2013). Manual para docentes mexiquenses. Aprender a vivir en una cultura de paz. Toluca: SEGEM
Secretaría de Educación del Gobierno del Estado de México (SEGEM) (2014). Manual para estudiantes mexiquenses. Aprender a vivir en una cultura de paz. Toluca: SEGEM
Secretaría de Educación Pública (SEP) (2017). Modelo educativo para la educación obligatoria. Educar para la libertad y la creatividad. México: SEP
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2018). Habilidades socioemocionales (HSE). Recuperado de: http://www.construye-t.org.mx/habilidades
Torrego, J. y Mas, C. (2014). “Asesoramiento y mediación de conflictos en los procesos de mejora escolar”. Innovación educativa. Recuperado de: file:///C:/Users/YeYe/Downloads/1920-Texto%20do%20artigo-8218-1-10-20141013.pdf
Vinyamata, E. (2003). Aprender mediación. España: Paidós
Copyright (c) 2019 D'Perspectivas Siglo XXI

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
