Being in high school from virtuality. Voices of rural youth
Abstract
This article present the results of a research conducted with the Academic Body: Education and Power. The research topic was: "Actions with groups in condition of poverty and contexts of vulnerability" (2018-2020) was developed in the transition to the pandemic, which allowed contrasting contexts and situating emerging literacies from the use of digital media. The focus was on youth relationships that move between uses of power, exclusion and vulnerability in the school environment of rural high school institutions located in the north and south of the State of Mexico. Some findings of the written culture and pedagogical link are articulated, as well as emerging literacies that emanate from virtuality; the school practices of the latter are pointed out, which take shape in the life experiences of young people in the face of the pandemic crisis caused by COVID-19, which reveals the deep inequalities that they live in rural spaces to access and dispose of both technologies and the Internet to develop their academic activities. In short, the theoretical positioning used was that of critical pedagogy and the approach chosen was sociocultural; likewise, the research is methodologically based on the qualitative perspective in which the narrative biographical method is used: dialogic encounters are used as spaces for narrative development.
References
Althusser, L. (1968). “Ideología y aparatos ideológicos del estado”. En Autores, La filosofía como arma de la revolución 4 (pp. 97-141). Cuadernos de Pasado y Presente
Bertely, M. (2007). Conociendo nuestras escuelas. Un acercamiento etnográfico a la cultura escolar. Paidós
Beuchot, M. (2005). Perfiles esenciales de la hermenéutica. UNAM
Blumer, H. (1982). El Interaccionismo-Simbólico: Perspectiva y Método. Horasa
Bourdieu, P. (1990). La ‘juventud’ no es más que una palabra”. En Bourdieu, P. Sociología y Cultura (pp.163-173). Grijalbo/CONACULTA
Bourdieu, P. (2000). Cuestiones de sociología. Akal
Buenfil, R. (2012). La teoría frente a las preguntas y el referente empírico en la investigación. En: Jiménez, M. A (coord.). Investigación Educativa. Huellas Metodológicas (pp. 51-71). Juan Pablos Editor
Buenfil, R. (2008). “La categoría intermedia”. En Cruz, O. y Echavarria, L. (Coordinadoras). Investigación social. Herramientas teóricas y Análisis Político de Discurso. (pp. 29-40) Juan Pablos Editor
Cano, A. (2012). La metodología de taller en los procesos de educación popular. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 2 (2), 22-51. En Memoria Académica. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5653/pr.5653.pdf
Casanova, C. H. (2020). Educación y pandemia. Una visión académica, IISUE- UNAM. https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf
CEPAL (2020). Encuesta de las Naciones Unidas sobre Juventudes de América Latina y el Caribe dentro del contexto de la pandemia COVID-19. https://www.cepal.org/es/publicaciones/46990-encuesta-naciones-unidas-juventudes-america-latina-caribe-dentro-contexto-la
CONEVAL (2018). ¿Qué funciona y qué no en desarrollo laboral juvenil? Guías prácticas de políticas públicas. https://www.coneval.org.mx/Evaluacion/ESEPS/Documents/Guias_practicas/Que_funciona_desarrollo_laboral_juvenil.pdf
Corona, S., Kaltmeier, O. (2012). En diálogo. Metodologías horizontales en Ciencias Sociales y Culturales. Gedisa
De la Garza, E. (2001) “La Epistemología Crítica: Un Enfoque para la Construcción del Pensamiento Gerencial Emergente”. Sapienza Organizacional, vol. 5, núm. 10, pp. 143-165, 2018. Recuperado de: https://www.redalyc.org/journal/5530/553057245008/html/
Erickson, F. (1997). Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. En La investigación de la enseñanza II. Métodos cualitativos y de observación. (pp. 195-301). Paidós Educador
Gadamer, H. G. (1997). Verdad y Método I. Salamanca: Ediciones- Sígueme, séptima edición
Geertz, C. (1987). La interpretación de las culturas. Gedisa
Goetz, J. y LeCompte (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata
Hernández, G. (2020). Condiciones de la demanda juvenil por educación, Revista ISCEEM. En prensa. (Artículo no publicado)
Knobel, M. y Lankshear, C. (2001). Maneras de ver: El análisis de datos en investigación cualitativa. Morelia Michoacán, IMCED
Kress, G., Bezemer, J. (2008). “Escribir en un mundo de representación multimodal”. En: Kalman, J., Street, B. (Coord.) Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales (pp. 64-83). Siglo XXI/CREFAL
McLaren, P. (2003.) La vida en las aulas. Una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación. Siglo XXI
Medina C. (2000). “La vida se vive en todos lados. La apropiación juvenil de los espacios institucionales”. En: Medina C. (Comp.). Aproximaciones a la diversidad juvenil. (pp. 79-115) El Colegio de México
Nateras, A. (2016). Juventudes sitiadas y Resistencias afectivas. Tomo I Violencias y Aniquilamiento. Gedisa
Ordorika, I (2020). “Pandemia y Educación Superior”. Revista de la Educación Superior 194. Vol. 49. ANUIES. (pp. 1-8) Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v49n194/0185-2760-resu-49-194-1.pdf
Pérez G. (2004). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Tercera edición, Morata
Pérez S. (2008). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. I. Métodos. 5ª. Edición, Muralla
Reguillo, R. (2000). “Las culturas juveniles: un campo de estudio. Breve agenda para la Discusión”. En Medina, G. (Compilador) Aproximaciones a la diversidad juvenil (pp. 19-43), El Colegio de México
Reguillo, R. (2010). “La condición juvenil en el México contemporáneo. Biografías, incertidumbres y lugares” . En. Los jóvenes en México (pp. 395-429), FCE/CNCA
Taylor, S. y Bogdan R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós
Tójar, J.C. (2011). “Disciplinas, paradigmas y tradiciones”. En: Investigación cualitativa. Comprender y actuar (pp. 33- 83), La Muralla
Weber, M. (1969). Economía y sociedad. Esbozo de sociología comprensiva. F.C.E.
Woods A. Claire. (1998). “La lecto-escritura en las interacciones: Una búsqueda de las dimensiones y significados en el contexto social”. En: Ferreiro, E. y Gómez, M. (compiladoras) Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. (pp. 321-345) Siglo XXI
Copyright (c) 2019 D'Perspectivas Siglo XXI

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
