Correlation between body satisfaction and bullying on primary school students

  • Aixa Nallely García Albarrán Psicoterapeuta privada
Keywords: body image, bullying, body dissatisfaction

Abstract

This research analyze the correlation between bullying and body satisfaction, variables of great interest and relevance for educators. This is a quantitative research, with students from an urban primary school of fifth and sixth grade, and two instruments were applied: the Bullying Exploration Questionnaire and the Body Image Satisfaction Test. The results were statistically processed using the Pearson correlation index. It was found that the perception of the students is that they almost never participate in bullying situations and expose a high satisfaction with the body image, in addition, no statistically significant relationship was found between the variables. The study shows that body image that individuals have of themselves does not depend on their physical complexion but on how they perceive themselves; furthermore, it stands out that self-recognition as a participant in bullying, as a victim or aggressor, represents a risk for the emotional stability.

References

ABC. (2019). Uno de cada cuatro alumnos de primaria en Cataluña ha sufrido acoso escolar. ABC. Recuperado de: https://www.abc.es/espana/catalunya/economia/abci-cada-cuatro-alumnos-rimaria-catalunasufridoacoso-escolar-201906111541_noticia.html

Borda, E., Santos, M., Martínez, H., Meriño, E., Sánchez, J., y Solano S., (2016). Percepción de la imagen corporal y su relación con el estado nutricional y emocional en escolares de 10 a 13 años en tres esccuelas en Barranquilla. Colombia. Salud Uninorte, 32 (3). Recuperado de: https://www.redalyc.org/jatsRepo/817/81750089010/html/index.html

Bullying sin Fronteras (2017). Bullying Recuperado de: https://bullyingsinfronteras.blogspot.com/2017/03/bullying-mexico-estadisticas-2017.html

Carral, J. J. (2013) “Acoso escolar”. Recuperado de:https://www.youtube.com/watch?v=QQKlaxPfRa8

Cerezo, H, (2014). El bullying se duplicará en cinco años si no se atiende correctamente. Estraffon reporte especial sociedad. Recuperado de: http://www.poblanerias.com/2014/06/el-bullying-se-duplicara-en-5-anos-si-no-se-atiende-correctamente/

Escalante, E., Haua, K., Moreno L., & Pérez, A. (2016). Variables nutricias asociadas con la ansiedad y la autopercepción corporal en niñas y niños mexicanos de acuerdo con la presencia de sobrepeso y obesidad. Salud Mental, 39 (3). Recuperado de:http://revistasaludmental.mx/index.php/salud_mental/rt/printerFriendly/SM.0185-3325.2016.014/2983

Estrada, M., & Jaik, A. (2011). Cuestionario para la exploración del bullying. Visión educativa IUNAES, 11(5). Recuperado de: https://www.google.com/search?q=cuestionario+para+la+exploraci%C3%B3n+del+bullying+ce-bu&rlz=1C5CHFA_enMX823MX823&oq=cuestionario+para+la+explora-c&aqs=chrome.1.69i57j0l3.9806j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Gallo, H. (2017) “El bullying”. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=MOQ3h804ook

Gamboa, M. & Váldes, S. (2019). El bullying o acoso escolar. Dirección general de servicios de documentación, información y análisis. Recuperado de:http://www.diputados.gob.mx/sedia/sia/spi/SAPI-ISS-22-16.pdf

Gómez, A. (2013). El poder de la violencia una perspectiva cualitativa sobre acosadores y victimas en escuelas primarias. Revista mexicana de investigación educativa. 18 (58) 839-870 839. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v18n58/v18n58a8.pdf

González, Y. (2013). Imagen corporal de las mujeres y su desarrollo personal, tesis maestría en desarrollo humano Xalapa, Veracruz, Universidad Veracruzana. Recuperado de:https://cdigital.uv.mx/bitstream/handle/123456789/47317/GonzalezBonillaYuriria.pdf?sequence=1&isAllowed

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (5a. ed.). México: McGraw-Hill

Hernández, S., Ramírez, I., Perichart, O., Mazariegos, M., Reyes, H., & Ariza, A. (2018). La obesidad en México Estado de la política pública y recomendaciones para su prevención. México: Instituto Nacional de Salud Pública. Recuperado de: https://www.insp.mx/avisos/4884-la-obesidad-mexico.html

INEGI (2014). Encuesta de Cohesión Social para la Prevención de la Violencia y la Delincuencia. Recuperado de: https://www.inegi.org.mx/programas/ecopred/2014

OECD (2015). Programme for international student assessment (PISA) results from PISA students´ well-being. Recuperado de: https://www.oecd.org/pisa/PISA2015-Students-Well-being-Country-note-Mexico.pdf

Oliveira, A., Iossi, M., Carvalho, F., Lopes, D., Mariano, A., Carvalho, D. (2015). Causas del bullying: resultados de la Investigación Nacional de la Salud del Escolar ONU (2019). México busca reducir sobrepeso y obesidad infantil con entornos escolares saludables. México. Recuperado de: http://www.onu.org.mx/mexico-busca-reducir-sobrepeso-y-obesidad-infantil-con-entornosescolares-saludables/

Orozco, M., Méndez, P., & García, M. (2015). Bullying: Estampas infantiles de la violencia escolar: exploraciones psicológicas. Retrieved from https://ebookcentral.proquest.com

Revista Latino Americana de Enfermagem 23(2) Brasil. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v23n2/es_0104-1169-rlae-0022-2552.pdf

Romero, E., Márquez, R. & Bernal, F. (2014). Imagen corporal en niños obesos: efectos producidos por un programa de ejercicio físico. Ciencias del Deporte, 10 (3) 149-162. Recuperado de: file:///Users/eperarc/Downloads/Dialnet-ImagenCorporalEnNinosObesos-4934291%20(2).pdf

Sassano, M. (2013). La construcción del yo corporal: Cuerpo, esquema e imagen corporal en psicomotricidad. Recuperado de: https://ebookcentral.proquest.com

UNICEF (2016). Salud y nutrición. México. Recuperado de: https://www.unicef.org/mexico/salud-y-nutrici%C3%B3n

Valadez, B. (2014). Víctimas de bullying, Milenio Digital. México. Recuperado de: https://sipse.com/mexico/mexico-es-el-primer-lugar-debullying-a-escala-internacional-92405.html

Vaquero, R., Alacid. F., Muyor, Muyor, J., & López, P. (2013). Imagen corporal: revisión bibliográfica. Nutrición Hospitalaria, 28(1), 27-35. Recuperado de:http://scielo.isciii.es/pdf/nh/v28n1/04revision04.pdf

Published
2019-02-22
How to Cite
García Albarrán, A. (2019). Correlation between body satisfaction and bullying on primary school students. D´perspectivas Siglo XXI, 6(11), 6-19. https://doi.org/10.53436/4Xu7i1Ly
Section
Artículos de investigación