Education in colleges from today for tomorrow

Keywords: education of the future, world citizenship, Planetary era, universities

Abstract

This article aims to reflect on education in today’s universities and its projection in the future based on the evaluation of the American philosopher Martha Nussbaum and the French thinker Edgar Morin. Their proposals are taken into account, because with the concepts of World Citizenship and Planetary Era they already draw an idea about what is desirable for tomorrow’s education. In this paper, then, he analyzes what this implies for higher schools regarding the person they form and the society in which they make sense. The idea of thinking about the future in relation to the present is maintained in the text, which is why it concludes by mentioning the study by the affected authors, and it is also connected with some lines drawn by Unesco in documents issued since the end of the last century, thinking about the future scenario, in which the harmony between the different and the human fullness is transcendent, for which it is pointed out: training the individual as a citizen of the world or preparing him for the planetary age is fundamental for the education of the future.

References

Bergson, H. (1996). Las dos fuentes de la moral y de la religión. Madrid: Tecnos

CIRET. (1997). Declaración y recomendaciones del Congreso internacional ¿Qué Universidad para el mañana? Hacia una evolución transdisciplinar de la Universidad. Recuperado de https://ciret-transdisciplinarity.org/locarno/loca7sp.php

Morin, E., Ciurana E. y Motta R. (2006). Educar en la era planetaria. Barcelona: Gedisa

Morin, E. (2006). El método 6. Ética. Madrid: Cátedra

Morin, E. (s/a). ¿Hacia dónde va el mundo? (s/p): Paidós

Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona:Gedisa

Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós

Naciones Unidas (2013). Declaración y Programa de acción de Viena. Recuperado de: https://www.ohchr.org/Documents/Events/OHCHR20/VDPA_booklet_Spanish.pdf

Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós

Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós

Nussbaum, M. (2007). Las fronteras de la justicia. Consideraciones sobre la exclusión. Barcelona: Paidós

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Madrid: Katz

OCDE. (2015). “Habilidades para el progreso social: el poder de las habilidades sociales y emocionales” Resumen ejecutivo. Recuperado de http://www.oecd.org/education/ceri/skills-for-social-progress-executive-summary-spanish.pdf

Sófocles. (2015). Tragedias. Madrid: Gredos

Tornero A. y Miquel Á. (2014). Cine, literatura, teoría: aproximaciones transdisciplinarias. Morelos: Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Published
2019-02-22
How to Cite
Águila Camacho, S. (2019). Education in colleges from today for tomorrow. D´perspectivas Siglo XXI, 6(11), 48-65. https://doi.org/10.53436/Y417XLiu
Section
Artículos de investigación