Indigenist Education in Mexico
Abstract
In the present text a brief compilation of facts about the indigenous towns and the history of the same in the educational development of Mexico, the social services and also the governments of the country has been written that has had with the indigenous towns that have been since the colonization they have been segregated from the rest of the country's inhabitants and seen, on many occasions, as a labor force before the ruling class. It is a historical tour of Mexico and indigenous education since the arrival of the Spaniards who brought the norms of their own education with which they were treated to the limits of educational education. Western standards of education and closure with a reflection on the difficult journey of indigenous formation.
References
Arteaga, C. (coord.), (2012). Pensamiento y práctica de los grandes educadores mexicanos, SEP, DGESPE, UPN, México
Barteley, M. (2000). Familias y niños mazahuas en una escuela primaria mexiquense: etnografía para maestros, Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México (ICEM), México
Comisión para los pueblos indígenas (2006). Indicadores sociodemográficas de la población indígena, 2000-2005. CDi, México, disponible en: http://www.cdi.gob.mx/cedulas/sintesis_resultados_2005.pdf
INEE (2006). La calidad de la educación básica en México, informe anual 2006, INEE, México
Portal, M. y Valenzuela, V. (1983). “El indigenismo y la educación indígena: bibliografía básica”, Nueva Antropología, vol. VI, núm. 21, PP. 137-146
Díaz-Polanco, H. (1978). “Indigenismo, Populismo y Marxismo”, Revista Nueva Antropología, Núm. 9
Gamio, M. (1948). “Consideraciones sobre el problema indígena”, Forjando Patria, Porrúa, México
Hernández, F. G. (1979). “De la educación indígena tradicional a la educación indígena bilingüe y bicultural”, Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, Núm. 97, año XXV, UNAM, México
Llinas, E. (1978). Revolución, Educación y Mexicanidad. La búsqueda de la identidad nacional en el pensamiento educativo mexicano, UNAM, México
López, N. (2011). La educación de los pueblos indígenas y afrodescendientes, informe sobre tendencias sociales y educativas de América Latina 2011, SITEAL
Leiva, J.J. (2010). La educación intercultural entre el deseo y la realidad: reflexiones para la construcción de una cultura de la diversidad en la escuela inclusiva, UCLM, disponible en: https://ruidera.uclm.es/xmlui/handle/10578/8314
Secretaría de Desarrollo Social (2014). Plan indígena, Coordinación Nacional del Programa de Desarrollo Humano Oportunidades, SEP- GOB, México. Banco Mundial
Stavenhagen, R. (1997). La política indigenista del Estado Mexicano y los Pueblos Indígenas en el Siglo XX, México
King. L. y Schielmann, S. (2004). El reto de la educación indígena: experiencias y perspectivas, UNESCO, Francia
UNESCO (2013). Situación educativa de América Latina y del Caribe, hacia una educación para todos, UNESCO
INICEF (2014). Buenas prácticas sobre educación indígena UNICEF-MEXICO
Florecano, E. (2012). Etnia, Estado y Nación, Taurus, México
El pensamiento filosófico latinoamericano del caribe y latino (1300-2000), (2011). Siglo XXI, México, Mílada, B. (2012). Historia de la educación durante el Porfiriato, (7ed.) Colegio de México, México
Lebot, Y. (2013). La gran revuelta indígena, Océano, México
Marie-Chantal, B. (1988). Ideologías indigenistas y movimientos indios, Siglo XXI. (3ed). México
Copyright (c) 2024 D´Perspectivas siglo XXI

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
